Hoelang werk je al bij BCO?
Toen ik op LinkedIn een vacature bij BCO zag, was mijn nieuwsgierigheid gewekt. Niet omdat ik direct wilde solliciteren, er was op dat moment geen passende vacature, maar omdat ik voelde: hier zit iets wat bij mij past. Wat volgde waren inspirerende en open gesprekken met collega’s, zonder een formele sollicitatieprocedure. Er was een klik, en die klik heeft me uiteindelijk hier gebracht. Inmiddels werk ik sinds januari 2023 met veel plezier bij BCO.
Kun je wat meer vertellen over je werkzaamheden?
Ik werk als senior adviseur bij BCO. In mijn werk begeleid ik directeuren, teamleiders en schoolteams in het primair onderwijs bij vraagstukken rondom leiderschap, teamontwikkeling en onderwijsvernieuwing. Mijn hart ligt bij het kind dat iets anders nodig heeft om tot ontwikkeling te komen, dat is altijd zo geweest.
Ik ben systemisch opgeleid en heb een scherp oog voor gedrag, zowel van kinderen als volwassenen. Dat helpt me om beweging te creëren in complexe situaties. Ik ben vaak betrokken bij trajecten waarin het plan nog niet vastligt. Juist dat vind ik interessant: samen met scholen ontdekken wat er nodig is.
Daarnaast zet ik me actief in voor inclusief onderwijs, wat naadloos aansluit bij mijn passie voor het kind dat iets anders nodig heeft. Ik wil scholen helpen om hier handen en voeten aan te geven. Wat betekent inclusief onderwijs in de praktijk? Hoe begin je? Dat zijn vragen waar ik graag samen met teams over nadenk.
Wat vind je het allerleukst aan je werk?
Wat ik echt het allerleukste vind aan mijn werk? Dat is de afwisseling. Ik krijg opdrachten waarbij ik aan de voorkant nog niet weet hoe ze eruit gaan zien. Dat daagt me uit om te ontwerpen, vooraf en tijdens een traject: wat past er bij deze vraag, dit team en deze school?
Daarnaast geniet ik ervan om met teams te praten over kinderen en pedagogiek. Ik vind het prachtig om mijn expertise te delen en in co-creatie samen te zoeken naar wat werkt voor het kind.
Welke uitdagingen kom je tegen?
In mijn werk kom ik regelmatig complexe situaties tegen. Denk aan teams die vastlopen, leiders die zoekende zijn of scholen die een nieuwe koers willen varen. Juist in die situaties komt mijn systemische blik goed van pas. Het vraagt om geduld, inzicht en het vermogen om écht te luisteren. Die uitdaging maakt het werk boeiend en betekenisvol.
Kun je een voorbeeld geven van een project waar je trots op bent?
Een project waar ik met trots op terugkijk is mijn werk met een school in Groesbeek. Daar hebben we samen gewerkt aan een ondersteunend, duidelijk en voorspelbaar pedagogisch klimaat. Ondanks veel teamwisselingen hebben ze een sterke missie neergezet. De stappen die ze daarin hebben gezet zijn indrukwekkend, het is mooi om daar een bijdrage aan te mogen leveren.
Je bent ook gecertificeerd Lego® Serious Play® facilitator. Kun je daar wat meer over vertellen?
Lego Serious Play is een methode waarbij deelnemers bouwen met Lego om hun ideeën, visies en ervaringen letterlijk vorm te geven. Wat ik er zo krachtig aan vind, is dat je via het model praat over jezelf. Het model fungeert als veilige tussenpersoon. Dat maakt het laagdrempelig en veilig om kwetsbare of complexe situaties te delen, zonder dat het confronterend voelt. Het bouwwerk fungeert dus als een soort tussenpersoon in het gesprek.
Het bouwen activeert andere hersengebieden dan praten. Wat ik er zo krachtig aan vind is dat mensen gedachten verwoorden die ze nog niet eerder bewust hadden gedacht. Het helpt om intuïtieve of impliciete kennis zichtbaar te maken. Daarnaast bevat een bouwwerk vaak meerdere lagen van betekenis, wat uitnodigt tot reflectie en verdieping. Het stimuleert creatief denken en het zien van nieuwe perspectieven.
Binnen BCO ben ik de enige gecertificeerde facilitator, en ik zie het als een waardevolle aanvulling op ons aanbod. Het brengt energie, creativiteit en diepgang: precies wat nodig is om complexe vraagstukken op een andere manier te benaderen.
                                    'Wat ik waardeer aan mijn werk bij BCO is de autonomie. Ik deel mijn eigen agenda in, werk zelfstandig en ben tegelijk verbonden met een groter geheel. Die vrijheid motiveert me enorm. BCO is een plek waar ik mezelf kan uitdagen, nieuwe stof eigen kan maken en mijn expertise verder kan uitbouwen.'
Waar ligt momenteel je focus?
De komende jaren wil ik me nog verder verdiepen in vraagstukken rond inclusief onderwijs, omdat we merken dat daar behoefte aan is. Wat vraagt dat van scholen, van teams, van leiderschap? En ik wil me verder scholen in systeemdynamieken binnen organisaties, omdat ik geloof dat echte verandering begint bij het begrijpen van het geheel.
Hoe zou je de BCO-cultuur omschrijven?
Toen ik hier begon, viel het me op hoeveel ‘vakidioten’ hier werken – in de positieve zin van het woord. Iedereen heeft veel kennis van het onderwijs en praat daar graag over. Er is veel kennis in huis en de lijnen zijn kort. Dat maakt samenwerken prettig en effectief.
Wat ik waardeer aan mijn werk bij BCO is de autonomie. Ik deel mijn eigen agenda in, werk zelfstandig en ben tegelijk verbonden met een groter geheel. Die vrijheid motiveert me enorm. BCO is een plek waar ik mezelf kan uitdagen, nieuwe stof eigen kan maken en mijn expertise verder kan uitbouwen.
Werken bij BCO betekent voor mij: blijven leren, blijven verbinden en blijven bijdragen aan betekenisvol onderwijs.
Wat zou je toekomstige collega’s willen meegeven over werken bij BCO?
Als je op zoek bent naar een plek waar je je passie kwijt kunt, waar je ruimte krijgt én onderdeel bent van een sterk team, dan is BCO een prachtige organisatie om voor te werken. Hier kun je blijven leren, jezelf ontwikkelen en écht bijdragen aan beter onderwijs.