Hoelang werk je al bij BCO?
Het is nu vijf jaar geleden dat ik ben begonnen bij BCO, dit was mijn eerste fulltimebaan na mijn studie pedagogische wetenschappen. Toen ik nog studeerde heb ik bij BCO gesolliciteerd voor een stageplek, maar helaas was er net een andere stagiaire aangenomen. Ik ben het bedrijf toen wel gaan volgen op LinkedIn en op een gegeven moment kwam ik een vacature van BCO tegen. Ik mocht toen vrij snel op gesprek komen en binnen een korte tijd hoorde ik dat ik was aangenomen en mocht starten als dyslexiebehandelaar.
Hoe heeft je functie zich in de loop van de jaren ontwikkeld?
Van de vijf jaar die ik nu hier werk heb ik drie jaar voornamelijk dyslexiebehandelingen en -onderzoeken uitgevoerd. Op een gegeven moment had ik behoefte aan wat meer uitdaging en wilde ik als orthopedagoog breder gaan kijken naar het onderwijs. Ik heb eerst binnen team dyslexie meer verschillende taken opgepakt: zo heb ik nieuwe collega’s opgeleid, was onderdeel van de kerngroep en dacht mee over overkoepelende zaken. Uiteindelijk kon ik via die weg andere taken oppakken totdat er een functie vrij kwam binnen team leerlingondersteuning primair onderwijs. Het heeft dus even geduurd, maar uiteindelijk ben ik langzaam in het adviseurschap gerold. Sinds vorig schooljaar ben ik onderdeel van team leerlingondersteuning, maar ben ik ook nog één dag in de week beschikbaar om dyslexievraagstukken op te pakken. Daarnaast ben ik sinds vorig jaar ook actief als consulent onderwijsondersteuning voor zieke leerlingen. Ik heb dus eigenlijk drie leuke functies in één: een hele afwisselende baan.
Kun je wat meer vertellen over je werkzaamheden als consulent onderwijsondersteuning zieke leerlingen?
In ons team kwam de positie voor consulent vrij en werd gekeken naar een opvolger. Ik wilde vroeger altijd dokter worden, maar ik was slecht in natuur- en scheikunde. Dus dat viel al snel af. Het onderwijs was ook altijd iets wat ik heel interessant vond en waar ik me daarna tijdens mijn studie pedagogische wetenschappen ook op heb gericht. Dat er destijds in ons team een functie vrijkwam met de combinatie onderwijs-zorg, was voor mij dus ideaal. Ik ben nog steeds blij dat ik hiervoor gekozen heb.
We zijn met 2 consulenten werkzaam bij BCO en zijn aangesloten bij Ziezon; een landelijk netwerk voor onderwijsondersteuning voor zieke leerlingen in het primair- en voortgezet onderwijs. Elke regio heeft zijn eigen consulenten en ik ondersteun leerlingen en scholen in de regio Midden- en Noord-Limburg. We hebben onderling veel contact met de collega’s uit andere regio’s, maar ook collega’s die werkzaam zijn in de educatieve voorzieningen in het ziekenhuis. De aanvragen komen meestal via de mail of telefonisch binnen, soms van ouders, soms van school. Samen met mijn collega bekijk ik de situatie en bespreken we welke aanvraag het beste bij wie past. Een intakegesprek op de school volgt al snel, waar de leerling, de ouder(s), een leerkracht en soms ook behandelaren of therapeuten bij zitten. Dan kijken we samen wat er aan de hand is en wat de leerling nodig heeft om naar school te kunnen gaan of om onderwijs te kunnen volgen. Soms is dat heel praktisch: de leerling zit in een rolstoel en heeft een liftsleutel nodig. Maar soms kan een leerling voor een langere periode niet naar school gaan en kijken we samen hoe we het schoolwerk kunnen plannen zodat er niet te veel achterstand wordt opgelopen.
Het doel als consulent is om de leerling zo veel en goed mogelijk onderwijs te laten volgen en daarbij de school zo goed mogelijk te ondersteunen. Per situatie bekijk je wat de school al kan bieden en wat je uit handen kunt nemen.
Binnen elke school is de zorgstructuur verschillend: sommige scholen hebben een zorgcoördinator die van alles oppakt, in dat geval draag ik voornamelijk ideeën en oplossingen aan. Maar soms ben ik juist de uitvoerder en regel ik veel dingen zelf. Zo zat er vorig jaar een meisje in haar examenjaar en had door Pfeiffer veel onderwijs en toetsen gemist. Ik heb toen met al haar leerkrachten gesproken om een overzicht te maken van wat er nog moest gebeuren voordat de leerling haar examen zou mogen maken. Het doel als consulent is om de leerling zo veel en goed mogelijk onderwijs te laten volgen en daarbij de school zo goed mogelijk te ondersteunen. Per situatie bekijk je wat de school al kan bieden en wat je uit handen kunt nemen.
Welke uitdagingen ben je tegengekomen?
Het plannen en organiseren van afspraken is echt wel een uitdaging. Ik word tussendoor ook vaak gebeld voor opdrachten en dan wil je toch zo snel mogelijk afspreken, sommige dingen kunnen nu eenmaal niet te lang wachten. Door mijn verschillende taken heb ik veel afspraken op verschillende locaties, dus goed plannen en snel schakelen is belangrijk.
Wat is het allerleukste aan je werk?
Zoals ik net al benoemde is het plannen een uitdaging. Maar ik vind de afwisseling wel echt het allerleukste aan mijn werk. Als ik maar 1 ding mocht doen dan ging ik mij snel vervelen. Ik ben nu op zoveel verschillende lagen bezig: ik kom bij leerlingen thuis waardoor ik veel persoonlijk contact heb met de leerling, maar ik ben ook regelmatig in gesprek met leerkrachten en ouders. Daarnaast voer ik voor een aantal scholen ook overkoepelend werk uit. Ik ben dan ook erg blij met de kans die ik heb gekregen om mij te mogen ontwikkelen van behandelaar tot adviseur.
Wat vind je van BCO als werkgever?
Voor mij zijn het vooral de collega’s die het werk leuk maken. De hele club bij elkaar. BCO faciliteert ontmoetingen, waarin je van en met elkaar leert. Maar ik vind het ook prettig dat er ruimte wordt gegeven om informeel met elkaar in gesprek te gaan zoals met een happy hour of een medewerkersdag. Tegelijkertijd is het gewoon fantastisch dat er zoveel verschillende mensen hier werken, met zoveel expertises. Er is zoveel kennis aanwezig in deze organisatie. Je hebt een mooie mix van nieuwe mensen, de starters, en mensen die er al tig jaar werken en heel veel ervaring hebben. Die laatste groep neemt je ook echt mee in hun enthousiasme voor het werk en het bedrijf. Dat werkt heel aanstekelijk.