Wat heb je gestudeerd en hoe ben je bij BCO terecht gekomen?
Ik ben begonnen met de Pabo en heb daarna de master Orthopedagogiek gevolgd. Na die opleidingen ben ik meteen aan de slag gegaan als leerkracht. Ik vond het belangrijk en waardevol om eerst ervaring in de klas op te doen; hoe het is om leerkracht te zijn en te werken met kinderen. Dus heb ik een aantal jaren met veel plezier voor de klas gestaan, maar op een gegeven moment wilde ik mezelf toch ook verder ontwikkelen als orthopedagoog. In mijn zoektocht naar een andere baan stuitte ik via Indeed op de vacature voor dyslexiebehandelaar en -onderzoeker bij BCO. In 2017 ben ik voor 2 dagen in de week gestart in combinatie met 3 dagen als leerkracht voor de klas. Mijn kennis als orthopedagoog kon ik gebruiken in mijn werkveld als leerkracht en vice versa.
Heeft BCO je voldoende ontwikkelmogelijkheden gegeven?
Toen ik een aantal jaren behandelingen en onderzoeken had gedaan als dyslexiebehandelaar, was ik toe aan een nieuwe uitdaging. De onderwijsadvies-kant was altijd al iets wat ik heel interessant vond. ‘Hoe kun je leerkrachten of pedagogisch medewerkers versterken in hetgeen wat ze doen wat ten goede komt aan het onderwijs aan kinderen?’ Er ontstond een vacature voor Jonge kind adviseur. Na enkele gesprekken met mijn leidinggevende en de HR-adviseur heb ik gesolliciteerd. Er was meteen een hele fijne klik met de collega’s van het Jonge kind-team en door mijn ervaringen als leerkracht en mijn passie voor het jonge kind paste dit bij mij. Het vertrouwen was er en nu, inmiddels 2 jaar verder, ben ik nog steeds blij met deze keuze.
“Ik wil me als professional graag blijven ontwikkelen en binnen BCO is daar ruimte voor.”
Wat vind je het leukste aan het werk dat je momenteel doet?
Wat ik fantastisch vind aan mijn werk is dat je impact kan maken. Ik kom op veel verschillende scholen/kinderopvanglocaties en mag professionals inspireren. Na een studiemiddag hoop ik dat leerkrachten en pedagogisch medewerkers aan het denken zijn gezet en hiermee morgen al verder kunnen in de praktijk. Het is mooi om te zien als je een aantal weken later op een school terugkomt en ze enthousiast vertellen wat ze ermee hebben gedaan! Je draagt bij aan het verbeteren van de onderwijskwaliteit en hiermee kom je tegemoet aan de ontwikkeling van kinderen. Daar word ik heel blij van.
Waar moet je op letten bij je werkzaamheden?
Scholingen in de kinderopvang kunnen ook ’s avonds plaatsvinden, bij het sollicitatiegesprek geven ze dit al aan zodat je hier rekening mee kan houden. Binnen ons team hebben we besproken om maximaal één avond in de week aan te houden, maar het komt in afstemming met de klant wel eens voor dat je meer avonden aan het werk bent. Je moet dan vooral voor jezelf waken dat je overdag wat minder werkt. Ik merk dat ik dat nog wel lastig vind. Desalniettemin is het hebben van veel vrijheid erg fijn: je deelt je uren en werkzaamheden zelf in. Je bent veel zelf op pad en werkt op diverse locaties. Wat ik hierin wel eens mis is het ‘praatje bij het koffiezetapparaat’: dat je op vrijdag een collega spreekt over het weekend en dat je op maandag kan vragen ‘Hoe is het geweest?’. Ik merk dat ik soms wel behoefte heb aan meer praten met mijn collega’s: kennisdelen maar ook lekker even informeel.
Wat vind je van BCO als werkgever?
Toen ik bij BCO binnenkwam dacht ik echt direct: ‘Wat is hier veel kennis en expertise aanwezig’. Het is fijn dat er op BCO dagen ruimte is om op inhoudelijk vlak te kunnen sparren en uit te wisselen met collega’s binnen en buiten het team. Daarnaast vind ik het prettig om in zelforganiserende teams te werken, waar ieder zijn taken en verantwoordelijkheden kan pakken. Er is tijd voor ontspanning, zoals tijdens de maandelijkse happy hours en de medewerkersdag. Ik ervaar BCO als een professionele en warme organisatie.