Hoe ziet je loopbaan er tot nu toe uit?
Ik heb bijna 20 jaar op verschillende scholen binnen onderwijsstichting MOVARE gewerkt. 16 jaar als leerkracht, voornamelijk in de midden- en bovenbouw, en de laatste 4 jaar was ik actief als schoolleider. Daarnaast vervulde ik in mijn tijd als leerkracht diverse rollen, zoals ICT-coördinator, MT-lid, coördinator hoogbegaafdheid.
Hoe en wanneer ben je bij BCO terecht gekomen?
In mijn rol als schoolleider haalde ik vooral energie uit het leiding geven aan de onderwijskwaliteit. Er waren echter ook facetten van het schoolleiderschap die mij minder goed pasten. Twijfels hierover brachten mij in gesprek met mijn bestuurder bij MOVARE. Daar kwam mijn passie voor onderwijsinhoud naar voren. Na een detachering van een half jaar bleek er een match en trad ik op 1 mei 2023 officieel in dienst bij BCO.
Ben je blij met de keuze die je gemaakt hebt?
Het was even wennen om geen deel meer uit te maken van een schoolteam, maar ik ontdekte al snel dat het werken met verschillende teams binnen verschillende stichtingen en regio’s heel uitdagend is. Elke opdracht en elk team is anders. Het aansluiten bij wat er nodig is en het begeleiden van teams bij hun ontwikkeling geeft me veel voldoening. Daarnaast waardeer ik de samenwerking met mijn collega’s binnen BCO. Er is zoveel expertise aanwezig, en ik leer ontzettend veel van hen en van het zelforganiserend team Effectief leren, waar ik onderdeel van ben.
Hoe zien je werkzaamheden er bij BCO uit?
Bij BCO begeleid ik veel scholen op het gebied van rekenonderwijs. Dit omvat onder andere het inzichtelijk maken van leerlijnen, het implementeren van een doorgaande lijn, het sturen op referentieniveaus en het implementeren van methodes. In mijn rekentrajecten betrek ik altijd de visie van de school om zo te komen tot een duurzame verandering. Daarnaast verzorg ik workshops over hoogbegaafdheid en vervul ik de rol als projectleider voor het NPO-uitvoeringsplan. Ook ben ik op dit moment interim kwaliteitsmedewerker binnen een onderwijsstichting. Ik analyseer opbrengsten, voer kwaliteitsgesprekken, denk mee over de kwaliteitscyclus, geef sturing aan netwerken en kenniskringen en stuur het planmatig werken binnen de stichting aan. Deze opdracht geeft me energie en laat zien dat interim-werk en kwaliteitsmanagement goed bij me passen. Hier zou ik graag in de toekomst meer mee willen doen.
Welke projecten of prestaties ben je het meest trots op?
Het is lastig om één specifiek project of prestatie te kiezen. Elk project heeft zijn eigen uitdagingen. Toch ben ik misschien wel het meest trots op de feedback die ik vanuit het werkveld ontvang. Vaak hoor ik dat mensen merken dat ik met mijn voeten in de klei heb gestaan en dit zorgt ervoor dat ik me goed kan verplaatsen in de vraagstukken die leven en we samen tot oplossing kunnen komen die direct inzetbaar zijn. Bovendien lukt het me om binnen al deze verschillende opdrachten goede relaties op te bouwen. Voor mij is dit de basis. Voordat individuen en teams openstaan voor mijn begeleiding, moet er eerst een goede relatie en vertrouwen zijn.
Welke ontwikkelmogelijkheden heb je bij BCO gekregen?
Voor adviseurs die starten bij BCO is er een uitgebreide tweejarige training waarin je meegenomen wordt in de wereld van een adviseur en handvatten krijgt om je werk op een gedegen manier uit te voeren. Heel fijn om op die manier van en met elkaar te leren. Daarnaast krijg ik de kans om deel te nemen aan verschillende netwerken en jaarlijks te kiezen voor een scholing die aansluit bij mijn ontwikkeling als adviseur. Momenteel volg ik een opleiding tot Cito-specialist, waardoor ik scholen en stichtingen beter kan ondersteunen bij het maken van gedegen analyses en de daarbij behorende interventies.
“Elke opdracht en elk team is anders. Het aansluiten bij wat er nodig is en het begeleiden van teams bij hun ontwikkeling geeft me veel voldoening.”
Wat geeft energie in je werk?
De diverse en uiteenlopende opdrachten en het contact met verschillende teams geven me energie. Het gevoel dat ik echt iets kan bijdragen aan de kwaliteit die teams kunnen leveren is een meerwaarde. Ook waardeer ik de vrijheid die ik als adviseur heb. Ja, er wordt van me verwacht dat ik goed werk en bepaalde prestaties lever. Maar ik ben zelf verantwoordelijk voor mijn agenda, genereer mijn eigen opdrachten en stel samen met de klant een op maat gemaakt plan van aanpak op. Er ligt veel verantwoordelijkheid op mijn eigen bordje, en dat bevalt me goed.
Wat vind je van BCO als werkgever?
BCO ervaar ik als een zeer prettige werkgever. Ze geven me veel vertrouwen en bieden ondersteuning wanneer dat nodig is. Ik krijg de ruimte om mezelf te ontwikkelen en mijn eigen keuzes te maken. De verantwoordelijkheid en vrijheid die ik hier voel, passen goed bij mij. Bovendien staan mijn collega’s en de directie open voor feedback en gesprekken.
Wat vind je het leukst aan de bedrijfscultuur?
Enerzijds waardeer ik de professionaliteit die door de hele organisatie heerst. Niets wordt aan het toeval overgelaten, en alles is gericht op het leveren van hoogwaardige dienstverlening. Naast dit zakelijke gedeelte is er ook voldoende ruimte voor de mens achter de collega. Elke BCO-dag wordt afgesloten met een informeel Happy Hour, waarbij we elkaar op een ontspannen manier ontmoeten. Dit zijn momenten waarop er ruimte is voor spel, entertainment en humor. Ontspanning en het menselijke aspect van collega’s voegen warmte toe aan de bedrijfscultuur.
Wat zou je aanraden aan nieuwe collega’s die hier komen werken?
Gun jezelf de tijd om te groeien in je rol als adviseur. Ga veel met collega’s op pad, stel veel vragen en probeer zo snel mogelijk zelf het werkveld in te gaan. Hoewel het in het begin misschien spannend is, is de voldoening achteraf groot. Je zult ontdekken dat je echt iets te bieden hebt en dat je niet voor niets als onderwijsadviseur bent aangenomen.