Gedurende 4 bijeenkomsten wordt het aanbod en de mogelijkheden om dit in te zetten in de groepen 3-4 verkend, verbreed en verdiept. Door in maart te starten kun je bepaalde onderdelen in een voor jou bekende groep toepassen. Een stevige basis om voor jezelf een verandering uit te proberen. De scholing loopt door in het nieuwe schooljaar, zodat opgedane ervaringen kunnen worden ingezet in een nieuwe groep.
Belangrijke informatie
*Zie verdere specificaties bij het kopje ‘Kosten’
Deze scholing is voor leerkrachten van groep 3-4, ib’ers, teamleiders en andere geïnteresseerden. Het boek ‘Lezen en schrijven doe je samen’ van Bea Pompert is de theoretische grondslag voor deze bijeenkomsten. Dit boek dien je voor deze bijeenkomst aan te schaffen, bij voorkeur de meest recente uitgave van 2022.
Je ontvangt na afloop van deze 4 bijeenkomsten een bewijs van deelname.
Na het volgen van deze scholing:
- weet jij hoe de kinderen vanuit schrijver lezer worden;
- kan jij in je aanbod tegemoet komen aan de leesbehoeftes van de kinderen;
- heb je kennis opgedaan om het lees- schrijfonderwijs als één geheel aan te bieden – motivatie, techniek, woordenschat en begrip komen samen.
Omvang
Kosten
De kosten voor deze scholing zijn € 790 per deelnemer* voor 4 bijeenkomsten van 3,5 uur.
*Exclusief: boek Lezen en schrijven doe je samen, Bea Pompert (2022). Voor aanvang van de scholing moet je deze aanschaffen.
De scholing gaat alleen door bij voldoende aanmeldingen, minimaal 10 deelnemers en maximaal 16. Je wordt hiervan tijdig op de hoogte gebracht.
Inhoud
Bijeenkomst 1:
Tijdens deze eerste bijeenkomst wordt het betekenisvol leren in de groepen 3-4 verder verkend. Wanneer is het leren betekenisvol en wat betekent dat voor jouw aanbod? Dit hangt nauw samen met de spelontwikkelfasen waar de kinderen in jouw groep zich bevinden. Deze fasen worden toegelicht, aangevuld met het aanbod wat daarvoor nodig is. De tien bouwstenen van Zin in Lezen worden hierin meegenomen.
Bijeenkomst 2:
Een belangrijk middel voor de groepen 3-4 is de inzet van het MBTW-model: Motivatie, Begrip, Techniek en Woordenschat. Door deze vier steeds weer met elkaar te verbinden versterken ze elkaar en wordt lezen en schrijven betekenisvol. Hoe dat eruitziet in een thema of thematische aanbod staat tijdens deze bijeenkomst centraal. Tevens wordt vooruitgekeken naar het nieuwe schooljaar: hoe ziet jouw start eruit?
Bijeenkomst 3:
Vanuit schrijver word je lezer. Dit is een belangrijk uitgangspunt voor de betekenisverlening voor het kind. De verschillende schrijfgenres worden bekeken met de daarbij passende begeleiding. Zowel het MBTW-model als de tien bouwstenen worden wederom meegenomen in de ontwikkeling van het schrijfproces. Ook worden de ervaringen met de start van het nieuwe schooljaar gedeeld met elkaar. De diverse contexten zorgen voor een rijke inbedding in jouw professioneel handelen.
Bijeenkomst 4:
Het opzetten van een reeks voor het betekenisvol lezen en schrijven komt tijdens deze bijeenkomst aan bod. Reeksen voor de verbinding en de doorgaande lijn in het aanbod. Tevens is er ruimte voor behoeftes welke tijdens deze bijeenkomsten zijn ontstaan om te delen met elkaar als groep. Dit kan zowel vanuit de praktijk als de theorie gevuld worden.