"Samen ontdekken en verwonderen"
Het onderwijs zie ik als een dagelijkse ontdekkingstocht. Het avontuur, de uitdaging en de verwondering. Een beoogd eindpunt geeft richting, het proces is het doel.
Als adviseur ondersteun, coach en begeleid ik deze ontdekkingstocht. Mijn specialisme ligt bij de ontwikkeling van kinderen van 0-7 jaar. Ik begeleid als adviseur het proces welke nodig is om de volgende stap te kunnen maken. Dat vraagt om afstemming en maatwerk.
Mijn brede kennis en ervaringen in het onderwijsveld zorgen ervoor dat ik maatwerk kan leveren. Deze rugzak wordt nog dagelijks gevuld door mijn werkzaamheden als adviseur. Mijn kracht ligt bij het ontwikkelingsgericht werken en denken, spelend leren in groep 3, Startblokken voor de kinderopvang (officieel trainer), het implementeren van o.a. KIJK en HOREB als volgsysteem, richting geven aan visie en deze zichtbaar maken, doorgaande lijn van peuters naar kleuters en van kleuters naar groep 3 en het Leren Anders Organiseren.
Ik kies de kennis welke helpend is in het traject van de organisatie. Samen valt er nog veel te ontdekken en ik ontdek graag met de organisatie mee.
Sinds oktober 2021 ben ik officiële trainer van de aanpak Zin in Lezen van de Activiteit, Landelijk centrum voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs. Zin in Lezen is een aanpak waar de focus voor het kind wordt gelegd op schrijver en lezer worden in een betekenisvolle context. Met Zin in Lezen geef ik je handvatten hoe jij dat proces op een nieuwe manier kunt aanbieden aan al je leerlingen.
Publicaties
Van Haren, L., & Postma, M. (2024). Geletterdheid in de werkplaats: De lees- en schrijfhoek. De wereld van Het Jonge Kind HJK, 51(7), 26-30. Lees het artikel hier.