Voor mij is het belangrijk dat ieder kind zich optimaal kan ontwikkelen. Soms gaat dit vanzelf, soms kunnen vertrouwen en extra ondersteuning uit de omgeving net dat extra zetje geven waardoor het kind meer in zichzelf gaat geloven. Ik vind het dan ook belangrijk om sámen met het kind aan zijn/haar eigen leerproces te werken en de omgeving hierbij te ondersteunen.
Ik geloof dat deze ruimte voor optimale ontwikkeling van kinderen vraagt om maatwerk – binnen of soms juist buiten de bekende kaders. Als consulent onderwijsondersteuning zieke leerlingen (OZL) begeleid ik leerlingen, ouders en school bij het vormgeven van het onderwijs tijdens of na een ziekteproces. Iedere leerling, ieder ziektebeeld en ieder proces is anders, wat vraagt om veel afstemming tussen alle betrokkenen. Samen wordt gekeken naar wat de leerling nodig heeft, wat van hem/haar mag worden verwacht en welke aanpassingen aan het onderwijs nodig zijn om dit te kunnen bereiken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het aanpassen van lestijden, het volgen van les op afstand (online) of heel praktisch: rekening houden met de afstand tussen de lokalen waar een leerling les krijgt.
Het samenbrengen van mensen en het begeleiden van het proces is ook een groot onderdeel van één van mijn andere taken: het vormgeven, begeleiden en uitvoeren van de VVE-monitor in verschillende gemeentes. Het is een leuk en uitdagend proces om bij iedere gemeente de juiste punten en specifieke aandachtsgebieden boven tafel te krijgen en deze te verweven met de verplichte onderdelen van een monitor. Het is een fijne taak om samen met alle betrokkenen vanuit de gemeente, opvang en basisscholen te komen tot een monitor en rapport dat past bij de gemeente en de speerpunten die voor de komende jaren zijn aangewezen.
Mijn werkzaamheden bij BCO Onderwijsadvies en -ondersteuning zijn heel divers. Ik heb de mogelijkheid om veel verschillende taken uit te voeren, ondanks de diversiteit kan ik juist ook verbanden leggen tussen de verschillende werkzaamheden en opdrachten aan elkaar koppelen.