We verbinden
Samen leren en beleven zijn belangrijke uitgangspunten voor BCO. Minstens zo belangrijk als de concreet zichtbare opbrengst vinden wij de kwaliteit van samenwerking. We werken samen met onze opdrachtgevers toe naar resultaat. Vanuit wederkerigheid maken we bij aanvang heldere afspraken over taken en rolverdelingen.
We luisteren
We zijn geïnteresseerd in de mensen met wie we aan tafel zitten en in de bredere context van actuele vraagstukken. In gezamenlijke verantwoordelijkheid staan we stil bij relevante vragen. Waarom willen we dit? Voor wie doen we het? Wat behouden we, wat laten we los? Wat is het ons waard om andere keuzes te maken? Zijn we bereid om de plek der moeite op te zoeken?
We stemmen af
Vanuit een gezonde nieuwsgierigheid maken we contact. Wij zijn ervan overtuigd dat het de kwaliteit van het proces ten goede komt als je elkaar beter leert kennen. Eerst begrijpen, dan begrepen worden. Met open geest, open hart en open wil. We zijn bereikbaar en benaderbaar, laten zien dat we plezier hebben in wat we doen.
We versterken
We zorgen voor een eerlijk en professioneel advies en zijn gericht op duurzame oplossingen. Met onze ondersteuning maken we onszelf overbodig en voorzien we opdrachtgevers van inzichten, adviezen en tools waarmee ze zelfstandig verder kunnen. Onze activiteiten variëren van observaties, onderzoeken en analyses tot coaching, intervisie en studiedagen.
Het unieke van BCO is dat we een enorme breedte aan expertises in huis hebben. Experts in onderzoek en data-analyse, experts in beleid en bestuur, experts in vraagstukken rond het jonge kind en nog veel meer. Die collega’s kunnen we inzetten om de meest effectieve oplossingen tot stand te brengen. We vormen geregeld tandems of combinaties die de gewenste ontwikkeling ondersteunen. Een taalspecialist en een dyslexie-expert, een specialist talentontwikkeling en teamontwikkeling met een expert in kansengelijkheid, een adviseur leerlingondersteuning en een expert hoogbegaafdheid. Juist door de dwarsverbanden die we kunnen maken, zijn we in staat om complexe vraagstukken op te pakken en die vanuit meerdere perspectieven te belichten.
We verdiepen
Met vertrouwen, pedagogisch optimisme en eigenaarschap brengen we in kleine stapjes samen de ontwikkeling verder. Jouw vraag is het uitgangspunt voor het actief begeleiden van die ontwikkeling. Dat begint bij luisteren naar wat er leeft, achterhalen waar de echte behoefte zit en daarop aansluiten. BCO wordt als onafhankelijk partner ook geregeld ingeschakeld voor het uitvoeren van onderzoeken en audits. Rapportages en opvolging van aanbevelingen worden daarbij strikt gescheiden gehouden.
We leveren maatwerk
Als ‘critical friend’ stellen we lastige vragen. Waar we goed in zijn, is systemisch kijken naar vraagstukken, complexiteit overzien en meedenken over werkbare oplossingsrichtingen. Onze kracht is aansluiten bij wat er al is en van daaruit gezamenlijk een succesvolle en duurzame ontwikkeling in gang zetten.
We staan voor kwaliteit
We vinden iets van onderwijsverbetering en onderwijsvernieuwing en spelen in op belangrijke trends. De kracht van BCO zit in relatie, competentie en autonomie. Bewust worden van de urgentie, geïnspireerd raken door mogelijkheden, een lonkend perspectief ontwikkelen en samen verantwoordelijkheid nemen voor de gewenste verandering.
Certificeringen en keurmerken
Wij zijn in het bezit van een ISO 9001 certificering, de internationale norm voor kwaliteitsmanagementsystemen.
Wij zijn een Cedeo-erkende organisatie. Dat geeft de garantie dat minimaal 80 procent van onze klanten ‘tevreden tot zeer tevreden’ is over de kwaliteit en dienstverlening.
Wij dragen het Keurmerk Onderwijsontwikkeling en hiermee voldoen we aan de kwaliteitscriteria van hoogwaardig onderwijsadvies. Bekijk hier de leidende principes van OON.
Wij zijn in het bezit van het NKD keurmerk. In onze dyslexiezorg werken wij volgens de kwaliteitseisen die gesteld zijn door het NKD.
Partnerschap NSO-CNA
NSO-CNA en BCO Onderwijsadvies en -ondersteuning bundelen met een partnerschap hun krachten om zo het onderwijs nog beter te kunnen ondersteunen. Ieder ondersteunt vanuit zijn eigen kracht professionals in het ontwikkelen van leiderschapskwaliteiten om het onderwijs en de kinderopvang te versterken.
NSO-CNA begeleidt beginnende en ervaren locatieleiders en schoolleiders in PO, VO, MBO en HBO bij het versterken van hun leiderschap en willen zo bij dragen aan goed onderwijs.
Onze organisatie
We hebben veel vertrouwen in de ontwikkeling van kinderen, jongeren en onze klanten en kijken met die optimistische blik ook naar onze medewerkers. We zijn een platte organisatie met zo min mogelijk leidinggevenden. We werken met verschillende zelforganiserende teams en een ondersteunende staf waarin we zoveel mogelijk ruimte geven aan onze medewerkers.
Iedere persoon, organisatie en situatie is uniek en vraagt om een aanpak op maat. Onze adviseurs hebben altijd aandacht voor co-creatie. We zoeken samen met de klant naar duurzame oplossingen met een blijvend effect.
Ons werk
Meer weten? Lees ons jaarverslag 2023-2024
We hebben veel vertrouwen in de ontwikkeling van kinderen, jongeren en onze klanten en kijken met die optimistische blik ook naar onze medewerkers. We zijn een platte organisatie met zo min mogelijk leidinggevenden. We werken met verschillende zelforganiserende teams en een ondersteunende staf waarin we zoveel mogelijk ruimte geven aan onze medewerkers.
Iedere persoon, organisatie en situatie is uniek en vraagt om een aanpak op maat. Onze adviseurs hebben altijd aandacht voor co-creatie. We zoeken samen met de klant naar duurzame oplossingen met een blijvend effect.
De Raad van Commissarissen
De RvC houdt toezicht op de lange termijn waardecreatie van de onderneming, oftewel toezicht op de financiële gezondheid en de risicobeheersing van de onderneming, maar ook op de uitvoering van de strategie en of de belangen van stakeholders voldoende zijn gewaarborgd door directie.
Daarnaast is de RvC de werkgever voor de directeur-bestuurder. Dit houdt in dat de Raad verantwoordelijk is voor de benoeming van de directeur-bestuurder maar ook bijvoorbeeld voor de remuneratie (de beloning, bv. het salaris). De Raad neemt een onafhankelijke positie in.
De Raad fungeert tegelijkertijd als klankbord voor de directeur-bestuurder. Zo reflecteert de Raad op de strategie en ondersteunt bij strategische vraagstukken. De Raad geeft gevraagd en ongevraagd advies. Altijd vanuit een onafhankelijke positie zonder de plaats van directeur-bestuurder in te nemen.
De Raad van Commissarissen van BCO bestaat uit:
“Als ervaren consultant in met name de publieke sector (zorg, welzijn, wonen en onderwijs) wil ik de activiteiten van BCO graag verder helpen ontwikkelen met mijn achtergrond en ervaring.”
“Mensen en organisaties adviseren bij het maken van de volgende stap in ontwikkeling; daar ligt mijn toegevoegde waarde en mijn ervaring. Als toezichthouder verbind ik me graag aan het gedachtengoed, de directie en de medewerkers van BCO.”
“In een steeds complexer wordende maatschappij is ‘een leven lang leren’ een essentiële mindset. Een doelmatige, veilige en vooral plezierige leeromgeving is hiervoor de basis. BCO ondersteunt onderwijsprofessionals om het beste uit zichzelf en daarmee hun leerlingen te halen. Opdat ieder kind een leven lang wil blijven leren. Als toezichthouder draag ik hier graag een steentje bij.”
“BCO werkt op het snijvlak van de marktsector en de publieke sector om een betekenisvolle bijdrage te leveren aan de ontwikkelingen in de onderwijssector. Een sector die van groot belang is voor de ontwikkeling van toekomstige generaties en volop in de maatschappelijke belangstelling staat. Vanuit mijn kennis en ervaring in diverse sectoren wil ik graag een bijdrage leveren aan de verdere ontwikkeling van BCO, en daarmee indirect aan de ontwikkeling van de onderwijssector in Nederland.”