Heb je vragen of wil je je aanmelden?
Scholing VVE voor onderwijsprofessionals groep 1-2
Deze scholing is speciaal ontwikkeld voor onderwijsprofessionals in groep 1-2 van het basisonderwijs. Je krijgt niet alleen inzicht in de achtergronden en doelstellingen van Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE), maar leert ook hoe je deze kennis op een praktische en effectieve manier kunt toepassen in je eigen groep.
Door deze scholing te volgen werk je aan je eigen professionalisering én draag je bij aan een stevige basis voor VVE binnen jouw school. Je leert hoe je doelgericht en spelenderwijs kunt bijdragen aan de brede ontwikkeling van jonge kinderen, met aandacht voor taal, rekenen, motoriek, sociaal-emotionele ontwikkeling en meer.
Kortom: een waardevolle investering in jezelf, je groep én de toekomst van je leerlingen.
Belangrijke informatie
Doelen Scholing VVE voor onderwijsprofessionals groep 1-2:
- Kennis hebben van actueel landelijk en gemeentelijk VVE-beleid.
- Kennis hebben van de ontwikkeling van jonge kinderen en van de manier waarop zij leren.
- Doelgerichte activiteiten opzetten die aansluiten bij de belevingswereld en eigenheid van kinderen.
- Weten hoe kinderen gericht te stimuleren en zelf initiatieven te ontplooien.
- Kinderen observeren om zo hun ontwikkeling te volgen.
- Spel inzetten als ontwikkelingsmotor.
- Ouders (meer) betrekken bij de ontwikkeling van hun kind.
Omvang
Er is de mogelijkheid om de scholing uit te breiden met een locatie bezoek en/of coaching op jouw werkplek. Indien gewenst zal de adviseur hierover afstemmen met de deelnemer.
Inhoud bijeenkomsten
Tijdens de bijeenkomsten komen de volgende onderwerpen ter sprake:
- VVE beleid
- Taalontwikkeling
- Taal in spel
- Sensomotorische ontwikkeling
- Beredeneerd aanbod
- Rekenontwikkeling
- Ouderbetrokkenheid
Deze inhouden kunnen in samenspraak met een VVE-coördinator of een andere betrokkenen op maat worden aangepast.
Bewijs van deelname
Na deelname aan alle bijeenkomsten ontvang je een bewijs van deelname scholing VVE voor onderwijsprofessionals groep 1-2.
Voorbeeld uit de prakijk
In een kleutergroep merkte de leerkracht dat ze sommige kinderen met een taalachterstand — van wie het merendeel een VVE-indicatie had — niet voldoende kon bereiken met haar bestaande onderwijsaanbod. Hoewel haar aanbod uitdagend was en de thema’s goed aansloten bij de belevingswereld van de kinderen, bleef de ontwikkeling bij een aantal kinderen achter. Tijdens het volgen van deze scholing ontdekte ze dat ze met kleine aanpassingen en verdiepingen in haar aanbod en leeromgeving wél het verschil kon maken. Denk aan het toevoegen van gerichte taalprikkels, het inzetten van rijke speelleerhoeken en het bewust begeleiden van interacties. Deze inzichten zorgden ervoor dat ook deze kinderen beter tot ontwikkeling kwamen.