TERUG NAAR ONS TEAM

Marloes Hendrickx

adviseur

Marloes Hendrickx

adviseur

"Samen maken we het onderwijs nog mooier"

Onderwijs is voor mij iedere dag een nieuwe ontdekkingsreis, waarbij het belangrijk is om samen te kijken wat er op dat moment nodig is. Als onderwijsadviseur werk ik met veel enthousiasme met professionals in het primair – en voortgezet onderwijs aan de onderwijskwaliteit. Wat is kwaliteit (voor ons), hoe stimuleer je die en hoe meet je het resultaat?

Wat ik belangrijk vind in mijn werk, is dat ik mensen ruimte geef om te groeien. Door goed te luisteren, prikkelende vragen te stellen en hen te ondersteunen in hun eigen ontwikkelproces. Samen maken we onderwijs nog mooier, door verbinding te maken en samen te leren. Mijn begeleiding is altijd persoonlijk, met praktische tips, humor en een gezonde dosis realiteitszin.

Ik ben opgeleid als onderwijskundige en ben in Utrecht gepromoveerd op onderzoek naar het sociale klimaat in de klas. Mijn onderzoek richtte zich op de invloed van leerkrachten op de onderlinge relaties van kinderen via alledaagse interacties. Na het afronden van mijn proefschrift ben ik me gaan verdiepen in het middelbaar onderwijs als lerarenopleider aan de Technische Universiteit Eindhoven. Hier deed ik ook onderzoek naar sociale interacties in en rondom het onderwijs.

Bij BCO gebruik ik dagelijks mijn onderzoeksachtergrond, zowel qua kennis als analytische blik. Door dit te koppelen aan de ervaringen van professionals in het onderwijs, komen we samen tot verdere inzichten en werken we samen aan een leeromgeving waar kinderen én volwassenen kunnen groeien.

Publicaties:

  • Hendrickx, M. (2017). Een positieve leraar draagt bij aan sociale kinderen. Didactief, (2).
  • Hendrickx, M. (2017). Spotlight op de leerling: De rol van leerkrachtgedrag in relaties tussen leerlingen. Basisschoolmanagement.
  • Den Brok, P. J., de Jong, L., Alhanachi, S., Thurlings, M., Hendrickx, M., Severiens, S., & Meirink, J. (2021). Professionele leergemeenschappen: zo werkt het (goed). Van Twaalf tot Achttien, 4, 32-33.
  • Endedijk, H. M., Hendrickx, M., & Mainhard, M. T. (2022). Jij bent hun voorbeeld. Didactief.
  • Hendrickx, M., Mainhard, T., Oudman, S., Cillessen, A. H. N., & Brekelmans, M. (2019). Leerkrachtgedrag en de kwaliteit van sociale relaties in de klas: De leerkracht als sociale referent voor de sociale status van de leerling. Kind en Adolescent, 40(1), 67–88. Lees het artikel hier.
  • Hendrickx, M., Schellings, G. L. M., & de Putter-Smits, L. G. A. (2022). Begeleiding op maat voor innovatieve collega’s in opleiding. Tijdschrift voor Lerarenopleiders43(3), Article 1. Lees het artikel hier.