Met op maat gemaakte visie- en beleidstrajecten, projectmanagement, scholing en coaching bouwen we samen met kinderopvangcentra, scholen en gemeenten aan sterk en toekomstgericht taalonderwijs dat afgestemd is op de doelgroep.
We kunnen je ondersteunen bij:
Visievorming en beleid
Wij bieden ondersteuning bij het vormen en schrijven van visie en beleid als een taalzwakke schoolpopulatie hierom vraagt. Samen schrijven we beleid dat aansluit bij de behoeften van jouw organisatie.
Projectmanagement
Scholingen en workshops
Deze scholingen en workshops richten zich op het versterken van kennis en vaardigheden rondom meertaligheid in een doorgaande lijn bij jonge kinderen. We behandelen thema’s zoals taalontwikkeling in een meertalige omgeving, het creëren van een inclusieve leeromgeving, het inzetten van spel en activiteiten voor taalverwerving en communicatie met ouders. Deelnemers leren meertaligheid als kracht te benutten. Daarnaast verkennen we welke doorgaande lijn van belang is in het aanbod en faciliteren we het samenwerken binnen deze doorgaande lijn. De inhoud is praktisch, interactief en afgestemd op de behoeften van het team.
In de scholing voor pedagogisch coaches zoomen we in op de ondersteunde rol die zij hebben op de werkvloer. We bieden begeleiding bij het ontwikkelen en implementeren van onderliggend beleid rondom meertaligheid en taalzwakte.
In de midden- en bovenbouw van het primair onderwijs bieden we begeleiding die leerkrachten helpt effectief om te gaan met meertaligheid en taalzwakte, door de taalvaardigheden van leerlingen als kracht te benutten en een inclusieve leeromgeving te creëren. Leerkrachten leren over tweede taalverwerving, differentiatie in taalonderwijs en het integreren van meertalige elementen in lessen. De nadruk ligt op het stimuleren van zowel de moedertaal als het Nederlands, om de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van meertalige leerlingen te bevorderen.
Coaching on the job
Individuele begeleiding voor gerichte ontwikkeling.
Coaching on the job biedt pedagogisch professionals en leerkrachten directe ondersteuning in hun eigen werkomgeving bij het omgaan met meertaligheid en taalzwakte. De focus ligt op het herkennen van kansen om meertaligheid te stimuleren, effectief om te gaan met taalzwakke leerlingen, effectieve communicatie met kinderen en ouders en het integreren van meertalige activiteiten in de dagelijkse praktijk. De coach observeert, geeft feedback en biedt concrete handvatten om praktisch met meertaligheid en taalzwakte aan de slag te gaan, waardoor een inclusieve en taalrijke omgeving wordt gecreëerd.