‘De kleine kapitein’ doet het zelf
Wat heb je nodig als je de tafel gaat dekken?’ Pedagogisch medewerker Ines Schmidt stelt de vraag aan een groepje kinderen. ‘Borden’, zegt een kind. ‘Goed zo’, zegt Ines en ze tekent een bord op een a4-tje. ‘Wat nog meer?’ Andere kinderen vullen aan: ‘bekers, vorken, messen’. Ines tekent elk voorwerp op een vel papier. Daarna hangen de kinderen de tekeningen in de huishoek aan de muur: het spel kan beginnen!
Zelfsturing ontwikkelen
‘De kinderen ontwikkelen zich sterk door spel’, zegt pedagogisch coach Erika Hagens. ‘In een rijke speelomgeving en rollenspellen spelen ze echte situaties. De pedagogisch medewerker speelt zelf mee: Ines betrekt iedereen, rijkt ideeën aan, maar laat het vooral aan de kinderen zelf over.’ Om die zelfsturing verder te ontwikkelen, volgden de medewerkers ‘De Kleine Kapitein’. Deze basistraining leert wat executieve functies zijn en hoe je zelfsturing bij jonge kinderen kunt stimuleren. Erika: ‘Interessant, maar ook theoretisch. Samen met Lia van Haren van BCO maken we het nu concreter.’
"We maken executieve functies en ontwikkeling van zelfsturing bij jonge kinderen concreter"
Trainen drie executieve functies
Lia bracht het aantal executieve functies terug tot drie – werkgeheugen, cognitieve flexibiliteit en inhibitie -, besprak de kansen van open opdrachten voor zelfsturing en maakte de medewerkers bewust van hun begeleiding daarbij. Ook introduceerde ze het spelscript voor peuters, een getekende verhaallijn. Proefondervindelijk ontdekt Kom.mijn nu of het toegevoegde waarde heeft. Ines is positief. ‘Met doen-alsof-spel stimuleer je de executieve functies. Het script laat kinderen vooraf nadenken over wat ze kunnen spelen en is een geheugensteun om tijdens het spel een rol vast te houden. Ik ga hiermee zeker verder experimenteren.’