Hoe ga je als pedagogisch medewerker op de kinderopvang of leraar in het primair – of voortgezet onderwijs om met deze leerlingen en hoe kun je ze het beste begeleiden?
Bovenstaand beschreven gedrag heeft alles te maken met het functioneren van de executieve functies. Het ontwikkelen van deze functies blijkt een succesfactor te zijn voor school- en levensgeluk. De executieve functies, een groep hersenprocessen, zijn verantwoordelijk voor het beheren van informatie en het goed uitvoeren van taken die nodig zijn om op school te slagen. De leerlingen met zwakke executieve functies begrijpen vaak heel goed het ‘wat’, maar worstelen met het ‘hoe’. Deze leerlingen hebben de volwassene nodig om het ‘hoe’ vorm te geven en deze executieve functies verder te ontwikkelen.
Executieve functies in het primair- en voortgezet onderwijs
Op een preventieve (en wanneer nodig curatieve) manier gaan we werken aan de bewustwording van leerlingen bij hun eigen leerproces. Leerlingen die moeite hebben met taakgericht, planmatig en doelgericht werken krijgen hulpmiddelen om hiermee aan de slag te gaan. Daarnaast laten we de leerkrachten en docenten reflecteren op hun eigen aanbod waarbij procesgerichte aansturing voor de leerlingen centraal staat. Hoe zet ik mijn leerlingen aan? Welke behoefte hebben de leerlingen en hoe kan ik als leerkracht of docent hierop aansluiten?
Whitepaper Executieve functies in het basisonderwijs
In ons whitepaper van maart 2019 beantwoorden we de vraag ‘Stimuleren van executieve functies in het basisonderwijs: de hele dag door?’ met kennis uit literatuur en onderzoek. Wat zegt de wetenschap? Waarom zijn executieve functies belangrijk voor een kind? Wat kun je als leerkracht doen?