Zijn er vragen rondom begrijpend lezen, technisch lezen, schrijven, spelling of woordenschat? Willen jullie verbindingen leggen tussen de diverse taaldomeinen of taal koppelen aan overige kennisgebieden zoals wereldoriëntatie? Of heeft jouw school hulp nodig bij de keuze en implementatie van een taalmethode? Onze adviseurs hebben veel ervaring op het gebied van taal en lezen en kijken altijd samen met jullie naar een passende oplossing op maat voor jullie school.
Taal is de basis van communicatie en leren en daarom is goed effectief taal- en leesonderwijs van groot belang voor alle kinderen.
Wat wij kunnen betekenen
Veel basisscholen hebben mede dankzij onze begeleiding hun aanbod en leerkrachthandelen verbeterd op het gebied van:
Begrijpend lezen en luisteren
Begrijpend lezen en luisteren worden ten onrechte vaak beschouwd als een kunstmatig gecreëerd schoolvak. Bijna iedereen kan letters, woorden en zinnen lezen. Maar het echte begrip van een gehele tekst is iets heel anders. Begrijpend lezen is een houding en vaardigheid, geen vak.
Technisch lezen
Goed technisch kunnen lezen is van groot belang voor het begrijpend lezen. Onze adviseurs gaan met schoolteams aan de slag om de kennis en vaardigheden van het technisch leesonderwijs te implementeren (met of zonder methode), zodat de resultaten van het leesonderwijs sterk verbeteren.
Concrete aanpakken op het gebied van lezen
Snap je taal – integrale aanpak voor begrijpend lezen en luisteren
Op zoek naar een integrale aanpak voor begrijpend lezen en presenteren? Dan is Snap je taal het antwoord!
Zin in Lezen – aanpak voor betekenisvol lees- en schrijfonderwijs
Binnen een voor de kinderen betekenisvolle context zin in lezen krijgen en houden, daar gaat het om. Zin in Lezen is een aanpak waar de focus voor het kind wordt gelegd op schrijver en lezer worden. Met deze aanpak geven we je handvatten hoe jij dat proces op een nieuwe manier kunt aanbieden aan al je leerlingen. Geen saaie lees- en taallessen meer, maar lezen & schrijven in betekenisvolle context. Adviseurs Maartje Postma en Alice van der Horst zijn gecertificeerde Zin in Lezen trainers, opgeleid door De Activiteit. Daarnaast nemen ze deel aan het landelijk netwerk Zin in Lezen, zodat ze up-to-date blijven over de meest recente ontwikkelingen en werken aan eigen trainers vaardigheden.
Bouw! – preventief leesproblemen voorkomen met een wetenschappelijk effectief programma
Je wilt leesproblemen voorkomen of zo vroeg mogelijk aanpakken? Je wilt gebruik maken van een programma dat werkt, dat wetenschappelijk effectief is gebleken? Dat bovendien het preventief handelen van de leerkracht kan versterken? En dat je kunt inbedden in de zorgstructuur? Dan zou het computergestuurde interventie-programma Bouw! oplossing kunnen bieden. Bouw! is een adaptief interventieprogramma voor leerlingen met risico op leesproblemen in de groepen 2 tot en met 4. De leerlingen oefenen thuis en/of op school op de computer, samen met een tutor. Dit kan een ouderejaars leerling zijn, een ouder, vrijwilliger of onderwijsprofessional. De leerkracht wordt dus niet extra belast. Bouw! is bovendien een erkend middel om een aanvraag voor dyslexieonderzoek te onderbouwen. Onze adviseur Ellen van der Heijden helpt je graag verder.
Letterster – een digitale alles-in-één-oplossing voor scholen om lees- en spellingproblemen aan te pakken
Je wilt je leerlingen met lees- en/of spellingachterstanden of dyslexie in de groepen 4 t/m 8 extra ondersteunen op het gebied van lezen en spellen? En dat wil je graag met een wetenschappelijk effectief bewezen aanpak? Dan zou dit digitale programma een oplossing kunnen bieden. Letterster is een adaptief programma waarbij de leerlingen op de computer op een effectieve manier samen met een tutor oefenen met lezen en spellen. Dit gebeurt naast het reguliere programma. Het programma is na het werken aan het programma BOUW! in te zetten.
Schrijven
Hoe kun je als leerkracht leerlingen ondersteunen om hun schrijfvaardigheden steeds verder te ontwikkelen? Hoe kun je ervoor zorgen dat ook binnen wereldoriëntatie goede teksten worden geschreven? Welke rol kunnen sociale media hierin betekenen? Onze adviseurs begeleiden scholen in het verhogen van de kwaliteit van het schrijfonderwijs.
Spelling
Goed leerkrachtgedrag is van groot belang bij het verbeteren van de (werkwoord)spellingsresultaten. Daarbij zijn goede instructie en een doordachte inzet van coöperatieve werkvormen essentieel.
Woordenschat
Een grote woordenschat vergemakkelijkt het verder uitbreiden van de woordenschat en is in het bijzonder sterk gerelateerd aan leesvaardigheid en in het algemeen aan de schoolprestaties.
Methodekeuze
Is het team op jouw school toe aan een nieuwe methode voor taal of lezen? Een keuze van een nieuwe methode kan ook een mooie aanleiding zijn om je visie op taal- en leesonderwijs weer eens kritisch tegen het licht te houden. Wij adviseren je in het maken van de juiste keuze, passend bij de visie van jouw school.
Kinderen met een speciale onderwijsbehoefte op het gebied van taal
Naast taalspecialisten werken er bij BCO ook consulenten taalstimulering/logopedisten en dyslexiebehandelaren die ondersteuning kunnen bieden aan kinderen met een speciale onderwijsbehoefte op het gebied van taal.