Basisvaardigheden

Bij de basis beginnen

Een goede beheersing van basisvaardigheden is cruciaal voor de ontwikkeling van ieder kind. In de kinderopvang en het onderwijs wordt steeds duidelijker dat taalontwikkeling, lezen en rekenen onder druk staan. Ondanks eerdere maatregelen blijven de resultaten op deze terreinen vaak achter. Dit vraagt om een hernieuwde blik op didactisch handelen, begeleiding en de brede ontwikkeling van kinderen – en vooral om versterking van de professional in de praktijk.

De urgentie wordt gevoed door verschillende factoren: van inspectierapporten tot maatschappelijke ontwikkelingen zoals meertaligheid, kansenongelijkheid en de groeiende rol van digitale geletterdheid. Ook intern leeft de wens bij veel professionals en besturen om gerichter en effectiever bij te dragen aan ontwikkeling, eigenaarschap en duurzaam leren.

 

 

Bestuurder, samenwerkingsverband primair onderwijs

"‘Een domein waarin meer kennis nodig is van onderwijsprofessionals is onder andere NT2. De noodzaak van kennis op dat vlak wordt steeds groter. Het zit ook verweven in wat de actualiteit van de scholen vraagt. Ik verwacht van een onderwijsadviesbureau dat ze pro-actief zijn en een stap voorliggen in vergelijking met het niveau van hun opdrachtgevers. Dan kan ik ook geruster achterover leunen."

Bestuurder, samenwerkingsverband primair onderwijs

Hoe versterken we de ontwikkeling van basisvaardigheden?

Onze inzet richt zich op het versterken van het handelen van professionals en teams – in de groep, op de werkvloer en in het beleid van de school of kinderopvanglocatie. We ondersteunen bij het optimaliseren van taal-, lees- en rekenonderwijs, met aandacht voor samenhang in het aanbod en de doorgaande lijn van voorschool tot bovenbouw. Bij specifieke groepen – zoals kinderen met een taalachterstand of leerlingen voor wie Nederlands de tweede taal is (NT2) en kijken we samen met professionals naar passende interventies. We nemen daarbij altijd drie sleutelfactoren in overweging: beheersing van de moedertaal, eventuele taalachterstand en het uitsluiten van taalontwikkelingsstoornissen.

Daarnaast helpen we bij het ontwikkelen van bredere basisvaardigheden, zoals digitale geletterdheid en burgerschapsvorming. Onze aanpak is praktisch, onderzoekend en gericht op duurzame verandering. Telkens vanuit een theoretische achtergrond onderbouwd. Zo zorgen we ervoor dat zoveel mogelijk kinderen profiteren van kwalitatief goed onderwijs in basisvaardigheden.

Vraaggestuurd werken

Wij denken graag mee over een duurzame aanpak op het gebied van diverse centrale thema’s waarbij de vraag van de klant altijd het vertrekpunt is.

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?

Wil je aan de slag met dit thema op jouw locatie, school of gemeente?